Kort om organisationen
Smag & Slægt er en familiedrevet virksomhed med 5 restauranter i Aarhus og 1 i Middelfart.
Ægteparret Jette og Henrik Schultz er stiftere af virksomheden og ejer den i dag sammen med sønnen Martin og svigerdatteren Anja, som alle indgår i den daglige drift og ledelse. I maj 2023 blev deres medarbejderapp til onboarding, intern kommunikation og løbende træning lanceret.
Med 130 medarbejdere er der stort fokus på at skabe en sund kultur og et stærkt samarbejde – også på tværs af restauranterne.
“Vi tror på, at glade medarbejdere skaber de bedste oplevelser for vores gæster. Vi skaber rammerne til arbejdsglæde gennem et stærkt sammenhold, hvor vi glæder os hver dag.”
Se mere om deres udbytte af samarbejdet nedenfor.
”At møde jer to, som virkelig er passionerede personer, har smittet af på os alle sammen.
Jeg anbefaler jer til alle virksomheder, der har et ønske om en forbedret kommunikation, en mere effektiv HR-administration, højere motivation hos medarbejdere, øget salg og en langt bedre onboarding af medarbejdere”
Anja Schultz, medejer, Smag & Slægt Aps
Succeskriterier
Sammen med ledelsen i Smag & Slægt og på baggrund af dataindsamling og trivselsundersøgelse, definerede vi disse målsætninger:
Hvordan er det gået?
Indledende bekymring
Ejer:
“Jeg var bekymret for, om dette var endnu et nyt initiativ, som ikke ville have en mærkbar effekt eller som ikke ville blive “fuldt til dørs”.
Udtalelser:
Tjener:
”Jeg er allerede blevet en del af forskellige grupper, hvor vi
skriver om bl.a. vagter og vigtige ting i forhold til restauranten.
Vi er bedre informeret om vigtige informationer, inden gæsterne kommer!
Restaurantchef
”God fælles kommunikation restauranterne i mellem. Meget nem kommunikation mellem kontor og restauranter. Man skaber sammenhængskraft og god kultur mellem de ansatte.”
HR-ansvarlig
”Det er hundrede gange lettere at nå ud til vores kollegaer nu og på en mere levende og spiselig måde end kedelige planday beskeder. Vi er også blevet meget bedre til at dele historier, viden, info med hinanden, som giver medarbejderne en følelse af involvering og medbestemmelse”
Ejer:
”Det at vi nu kan sende vigtige meddelelser og informationer til vores medarbejdere i realtid, er virkelig genialt. Og her har jeg mærket en mærkbar forbedring. Vi gør en forskel ved at kunne kommunikere bredt og motiverer på en helt anden måde.”
Udtalelser:
Tjener:
”Det er ikke noget jeg har haft før, så jeg synes da at det er MEGA rart, idet det giver mig et meget bedre overblik over de forventninger de har til mig, og de forventninger jeg kan have til dem.”
Restaurantchef:
”Vi har fået ens og fælles onboarding. Med appen har vi også kunne klæde vores medarbejdere markant bedre på, og det har givet vores medarbejdere en langt højere tryghed i et nyt job.”
HR-ansvarlig:
”Vi har lavet et onboardingforløb, som sparer os rigtigt meget tid ifb. rekruttering, opfølgende spørgsmål, tvivl mv.”
Udtalelser:
Tjener:
”Jeg havde lidt problemer med mersalg og service, da jeg var bange for at proppe det i hovederne på gæsterne. Så det modul har jeg lært meget af”
Tjener:
”Gæsterne får en god service og møder medarbejdere, der ved meget om virksomheden generelt. Jeg er blevet meget mere sikker på hvordan jeg holder en god kommunikation med gæsterne”
Restaurantchef
”Det giver stof til eftertanke, hvor skrøbelig økonomien er og at vi alle har et ansvar”
Udtalelser:
Tjener:
”Jeg føler, at de investerer tid og penge på mig og min udvikling :)”
Tjener:
”Det viser, at de tager deres personale seriøst”
Restaurantchef:
”Det betyder super meget for mig, at de investerer i os som medarbejdere”
Restaurantchef:
”Jeg synes at det fungerer rigtigt godt og føler mig godt understøttet”
Ejer:
”Det har givet mig en langt større ro og overblik”
Udtalelser:
Tjener:
”Kurserne :))) Desuden har de forskellige håndbøger på appen også hjulpet mig en hel del i at få en god start i virksomheden”
Restaurantchef:
”Personligt for mig, har det gjort at jeg måske har 30 opkald mindre på en dag. Da de fleste spørgsmål folk har, kan de bare slå op i evt. håndbøgerne”
Ejer:
”På vores HR side, kan jeg slet ikke se hvordan vi kan give et bedre overblik og adgang til vigtige dokumenter, end via appen. Her tænker jeg, at der kommer en væsentlig besparelse af HR medarbejdertimer”
Sagt og skrevet om os
Den STØRSTE anbefaling til Hospitality Akademiet!
Jeg anbefaler jer til alle virksomheder, der har et ønske om en forbedret kommunikation, en mere effektiv HR-administration, højere motivation hos medarbejdere, øget salg og en langt bedre onboarding af medarbejdere!
Det gode værtskab er essentielt for os. Vi allierede os derfor med Hospitality Akademiet for at tilbyde en inspirerende workshop om værtskab og mersalg.
Som forberedelse så vi deres inspirerende træningsvideoer, hvilket virkede rigtig fint og gjorde, at vi hurtigt kom i dybden med emnerne på selve workshoppen. Dagen var fuld af involvering, erfaringsudveksling og god energi, med stort udbytte for deltagerne. En dejlig dag.
Et motiverende oplæg omkring service og inspiration til, hvordan receptionisterne dagligt kan gøre en forskel for deres gæster. Christina formidler på bedste vis, hvordan service er vejen til større indtjening,
Det, der gjorde mest indtryk på os, var Christinas smittende humør og begejstring for det fantastiske budskab. En gevinst for enhver servicevirksomhed.
Jeg synes faktisk det var en mega god workshop!
Selvom jeg har været på flere salgskurser mm. så var jeres klart den bedste.
Vi kunne ikke fastholde og motivere vores ledere og de økonomiske resultater udeblev. Christina fik på en god måde vores restaurantchefer til at få øjnene op for sammenhængen i en sund forretning.
Hun er en sprudlende formidler, som virkelig formår at sætte ting i perspektiv. Man er er ikke i tvivl om, at hun brænder for budskaberne. Vi kan kun takke Christina for der, hvor vi er i dag.
Jeg vidste godt mersalg er lækkert, men ikke hvor stort afkastet rent faktisk er i forhold til almindeligt salg.
I var rigtig gode! Aldrig kedelige at høre på, noget forskellighed og god glidende dagsorden.
På under 3 måneder har Mette formået at optimere den kommercielle del af vores forretning, så der er kommet bedre tal på bundlinjen.
Mette er effektiv, kompetent og innovativ, og hun har tilført langt mere værdi end forventet.
De 4 workshops har givet os klarere syn på vores potentiale og på, hvordan vi kan tappe ind i det.
Mette har en enorm viden og troværdighed, og hun er fast fokuseret på konkrete resultater og udbytte, der kan gøre en forskel – selv på kort sigt.Det har været et super godt forløb, og jeg er sikker på, vi får en rigtig god ROI!
Mette har mødt os i øjenhøjde hele vejen og givet os indsigter, idéer, strategier, værktøjer og konkrete handlingsplaner, som kan sættes i gang med det samme. På baggrund af bare én konkret anbefaling, som tog 10 min. at indføre, har vi allerede vundet kr. 150.000,- ekstra på bundlinjen om året!
Næsseslottet har fulgt en række workshops faciliteret af Mette Pettersson. Samarbejdet har givet os endnu større indsigt i vores forretning samt bekræftet os i, at vi er på rette spor.
På Næsseslottet drager vi stor nytte af Mettes viden og kan varmt anbefale et samarbejde!
Mette udarbejdede nogle meget konkrete og helt specifikke workshops, som var meget effektive og brugbare med en god kombination af branchefakta, videnskab, og fælles erfaringer.
Vi har fået en masse værktøjer og er blevet meget klogere på vores egen identitet og værdier, hvilket meget gerne skulle smitte af ned gennem hele virksomheden og skabe en god vækst.