“Vi har både en velkomstmail, som sendes ud med medarbejderhåndbogen i en PDF på 123 sider, fælles morgenmad i afdelingen og blomster på første arbejdsdag, rundvisning og hilse-runde + en hel times møde med chefen i løbet af den første måned, hvor den nye får vise ord om kultur, mission. vision o.l….”

Fremragende! Hvis det er nogenlunde sådan jeres onboarding ser ud, så er I ikke helt fortabt. Men der er laaaang vej igen….

I Hospitality Akademiet har vi de seneste par år været ekstremt nysgerrige på, hvad det er der gør, at vores branchen har den højeste medarbejderomsætning af alle brancher. Ja, der er noget med kriser, sæsonudsving, studiejobs m.m. Men det er bare slet ikke nok til at forklare en afgang på mere end 50% i 2021 (Dansk Erhverv)

Af alle de tiltag, der har en positiv effekt på fastholdelsen, er der ét, der udskiller sig markant. Nemlig effektiv pre- & onboarding. Det er afgjort den bedste investering ledelsen kan lave lige nu. For når processen er på plads, kører den smidigt og automatisk i lang tid fremover og sikrer de nye medarbejderes tilhørsforhold, effektivitet og fastholdelse. Og det kan ses på bundlinjen!

(Psssst…..Preboarding kan du læse mere om i det foregående indlæg)

I Hospitality Akademiet deler vi onboardingen ind i 3 fokusområder:

START
Her ligger alle de lavpraktiske detaljer som velkomstmail, jobbeskrivelse, kontrakt, regler og rammer, sikkerhed, formalia, guidelines, introplan, uniform, log-ins, medarbejderhåndbog, nøgler, koder, m.m., som skaber de praktiske rammer for den nye medarbejder.

STYRK
Her skabes relationen til både virksomheden og kollegerne. Den nye medarbejder skal have viden om virksomhedens historie og DNA, kultur, vision, mission, værdier, målsætninger og ikke mindst en grundig forståelse af sin egen rolle og betydning i det. Dermed skabes en afgørende forventningsafstemning. Derudover skal der skabes sociale relationer til kolleger og samarbejds-partnere. Det skaber tillid og tilhørsforhold.

LØFT
Her sikres kontinuerligt kompetenceløft og udvikling af den enkelte medarbejder gennem træning, anerkendelse og feedback, som skaber tryghed og høj performance. Det klæder medarbejderen på til succes og belyser udviklings- og karrieremuligheder.

Vores undersøgelser viser, at medarbejderne i branchen ønsker og lærer mest effektivt ved en kombination af digital, social og fysisk træning. Det traditionelle format med 2 dage væk på kursus hver måned er ikke længere holdbart i en driftstung hverdag, hvor der er mangel på hænder. Dels er det kun få, udvalgte medarbejdere, som kan deltage, og dels ser vi alt for ofte, at de læringer og den motivation, som opnås på et kursus, bliver ædt af ”hverdagsmonsteret” i løbet af få dage.

I vores branche er det langt mere hensigtsmæssigt med små, driftsoptimerede vitaminpiller, som kontinuerligt minder medarbejderne om det lærte, holder fast i målsætningerne og blidt skubber medarbejderne i den rigtige retning – uden at forstyrre den daglige drift. Men digital læring kan IKKE stå alene! Det er nødvendigt at tænke i Blended Learning med små, digitale læringsvideoer kombineret med praksisnære opgaver og korte workshops i et kontinuerligt loop, hvor alle medarbejdere løftes på samme tid og følges ad mod en fælles målsætning.

Hvordan er det at være ny medarbejder hos jer?

Hvad gør I for at sikre tilhørsforholdet og klæde jeres medarbejdere på til succes?