Sidste indlæg handlede om, hvordan vi kan forbedre medarbejderoplevelsen allerede FØR ansættelsen.
Nu er den rigtige kandidat fundet og kontrakten er underskrevet. Woop Woop – Louise starter om 6 uger. Nu kan du sætte ved den og koncentrere dig om andre opgaver – ikke?
Mjaaa… men hvis du slipper Louise de næste 6 uger, går du glip af en unik mulighed. Det er nemlig lige nu, før blækket på kontrakten er tørt (skriver nogen overhovedet med blæk længere?), at den første vigtige periode i onboardingen starter.
Louise er TOP-motiveret. Hun er spændt og nysgerrig på alt, hvad der har med hendes nye arbejdsgiver at gøre. Louise glæder sig til at blive en del af virksomheden, til at møde de nye kolleger, til at lære noget nyt og ikke mindst til at bidrage efter bedste evne.
Men hun er også nervøs, spændt og i tvivl…..
“Har jeg nu også valgt rigtigt? Skulle jeg i stedet have søgt ind hos konkurrenten? Bliver jeg godt taget imod? Hvordan er min chef? Kan jeg leve op til forventningerne? Er det overhovedet et godt match? Er mine nye kolleger rare? Kan de mon lide mig? Kan jeg lide dem? Hvordan er kulturen? Hvad skal der til for at lykkes i min rolle? Og meget, meget, MEGET mere…..
Det er her Pre-boarding er helt genial! Dels fordi du kan drage nytte af den sult Louise lige nu har på at lære mest muligt om virksomheden og at være godt klædt på til sit nye job. Og dels for at skabe tryghed og tillid hos Louise. Undersøgelser viser, at en stærk pre-boarding proces kan booste fastholdelsen af nye medarbejdere med op til 82%, – men også at hele 64% af nyansatte ikke bliver pre-boarded…. (Talenttech, 2021)
Det er NU, du skal sikre dig, at Louise bliver så forventningsfuld og sikker som muligt. Du skal få hende til at føle sig velkommen. Klæde hende på til succes allerede fra 1. dag. Skabe tryghed og sikkerhed. Skabe et tilhørsforhold til din virksomhed. Skabe spirende relationer. Bekræfte hendes valg og få Louise til at føle, at hun allerede hører til.
De fleste sender en mail med en standard velkomsthilsen og en vedhæftet pdf med en medarbejderhåndbog. Jo….Det er bedre end ingenting. Men det er langt fra godt…
Her er 6+4 forslag til at spise din pre-boarding op:
Behind the scenes
Har du selv, eller nogen du kender, prøvet at møde op til 1. arbejdsdag for at opdage, at intet var gjort klar? Ikke nok med, at du ikke føler dig specielt velkommen, når du skal forstyrre dine kolleger konstant for bare at få svar på de mest grundlæggende spørgsmål. Du skal nu også bruge de første dage på dit nye job med at være en pestilens hos dine kolleger i andre afdelinger for at få det praktiske på plads.
Det siger desværre en del om virksomheden og dens syn på medarbejdere. Ville du gøre det samme ved en gæst? “Ja altså, jeg ved ikke helt, hvem du er, eller hvorfor du er her, men prøv at spørge stuepigen, om der er et værelse ledigt…” – nej vel?
Måske har du selv ansvaret for pre-boarding hos jer. Måske har du allerede fuldstændig styr på alle punkterne. Måske er det andre, som har ansvaret hos jer, og så kan du med fordel være nysgerrig på, hvad en ny medarbejder egentlig oplever. Tag en snak med de sidste 3, der er startet hos jer – hvordan var deres oplevelse? Hvad var bedst og hvad kunne forbedres?
Uanset hvad håber jeg, at du er blevet inspireret til at pudse brillerne og stille skarpt på pre-boarding. Forberedelsen er et vigtigt skridt på medarbejderrejsen, og hvis I ikke er forberedt, er I altså ret “nederen” (som min teenager ville sige..)
Hvordan var din bedste (og værste…?) oplevelse med pre-boarding? Del i kommentarerne til inspiration (eller til skræk og advarsel )
Læg en kommentar