Ja – det er et par solide påstande, men fordi vi brugt 2 år på at undersøge emnet fra alle tænkelige vinkler, så tør vi godt slynge dem ud bare så´en.
Digital læring har en række åbenlyse fordele – her er 9 af dem:
Fleksibel – medarbejderne har altid adgang til læringen og kan gennemgå og genbesøge den i eget tempo og efter behov. Når og hvor det passer ind i den daglige drift.
Tidsbesparende – JA, det tager tid at produceret godt indhold! Men når det er gjort vil det spare jer for mange, mange, MANGE timers onboarding, oplæring og træning.
Tilpasset – Du kan imødekomme individuelle behov og forskellige læringsstile
Engagerende – Du kan inkorporere videoer, animationer, gamification, social læring og andre interaktive aktiviteter som gør læringen motiverende og underholdende.
Omkostningseffektiv – medarbejderen kan lære i små bidder uden at skulle trækkes ud af den daglige drift. Ingen udgifter til kurser, lokaler og forplejning.
Realtidsfeedback – man får øjeblikkelig feedback, så medarbejderen kan nemt se sine fremskridt og fokusere på relevante indsatsområder.
Data – Med indblik i medarbejderens fremskridt, får du værdifuld indsigt i, hvilke områder medarbejderne har helt styr på, og hvor der er uforløst potentiale. Det gør det meget nemmere for dig at være individuelt opmærksom og støttende i personalets udvikling.
Og det lyder jo meget godt altsammen. Men da vi spurgte medarbejderne på hoteller, konferencesteder og restauranter i Danmark, hvordan de lærer mest effektivt, så blev vi meget klogere:
Der er nemlig kun 2% af medarbejderne, som siger “Stik mig nogle e-learning moduler, så er jeg fyr og flamme”
For at lære mest effektivt, siger medarbejderne, at det er vigtigt, at alle 3 elementer er tænkt ind!
Digital læring
Af alle de grunde, vi nævnte ovenfor
Det er afgørende, at indholdet serveres som mikrolæring. Dvs. i små bidder á få minutters varighed og i varierende formater. Der skal være rød tråd igennem lektionerne, og fokus på brugerens ønskede adfærd efter hver enkelt lektion. Hvad skal de altså kunne GØRE bagefter?
Det er åbenlyst, at platformen skal være super intuitiv og brugervenlig.
Derudover er det afgørende, at indholdet er udvalgt og beskrevet med relevans for medarbejderen, (og ikke kun for virksomheden!!) krydret med lækker grafik og animationer samt serveret med et glimt i øjet.
Pssst… en medarbejderhåndbog på 117 sider lagt ind som en PDF lever IKKE op til ovenstående kriterier
Praktisk og social læring.
Praktisk sidemandsoplæring og følvagter er den ’gamle’ måde at lære op – og lære nyt på. Det er ressourcekrævende, men også uundværligt til nogle typer af opgaver.
Med en digital platform følger der nye måder at udøve praktisk og social læring, der i høj grad tilføjer yderligere værdi. I en medarbejder app kan der deles erfaring, viden, inspiration, konkurrencer, udfordringer, særlige forbehold, dagens menu, ugens fokusområde, tips & tricks og meget mere.
Fysisk kursus eller workshop.
Det er her, det lærte gøres helt håndgribeligt og skræddersyes til medarbejdernes aktuelle behov.
Er der brug for særligt fokus på gæsteforkælende mersalg, det gode førstehåndsindtryk eller hvordan man bidrager til en sund kultur?
På en fysisk workshop kan der tages hensyn til særlige emner, arbejdes i dybden, lægges handlingsplaner og bindes sløjfer, så man sikrer, at det lærte implementeres og forankres.
Fysiske sessioner bidrager selvfølgelig også med et vigtigt socialt aspekt, hvor medarbejderne oplever hinanden i en anden kontekst.
Et unikt læringskoncept
Overordnet set giver kombinationen en slags 3-dimensionel træningsoplevelse, som skaber et fleksibelt og engagerende læringsunivers.
Medarbejderne udtaler selv, at det er deres foretrukne måde, og derfor er det også kernen i Hospitality Akademiets helt eget, unikke læringskoncept.
Hvordan træner I jeres medarbejdere i dag?
Hvad virker bedst hos jer, og hvor er der plads til forbedring?
Del dine erfaringer med os og dine kon-kolleger nedenfor – så bliver vi alle sammen endnu bedre
Læg en kommentar