Tiltræk & fasthold de bedste medarbejdere i 2023
Employee experience (EX) – er betegnelsen for medarbejderens oplevelse med virksomheden, som har stor indflydelse på for eksempel engagement, produktivitet, arbejdsglæde, loyalitet, sygdomsfravær, fastholdelse m.m. Det kan være en udfordring at finde tid, energi og ressourcer til at optimere medarbejderoplevelsen. Men det er en god investering
Hvordan lærer dine medarbejdere mest effektivt?
Vi har spurgt medarbejderne på hoteller, konferencesteder og restauranter i Danmark, hvordan de lærer mest effektivt. Det gav et tydeligt billede af, at de ønsker en slags 3-dimensionel træningsoplevelse, som skaber et fleksibelt og engagerende læringsunivers. Derfor er det kernen i Hospitality Akademiets helt eget, unikke læringskoncept.
Onboarding – JA DA!
Af alle de tiltag, der har en positiv effekt på fastholdelsen, er der ét, der udskiller sig markant. Nemlig effektiv pre- & onboarding. Det er afgjort den bedste investering ledelsen kan lave lige nu. For når processen er på plads, kører den smidigt og automatisk i lang tid fremover og sikrer de nye medarbejderes tilhørsforhold, effektivitet og fastholdelse. Og det kan ses på bundlinjen!
Be prepared….or be “nederen”
Den rigtige kandidat er fundet og kontrakten er underskrevet. Woop Woop – Louise starter om 6 uger. Nu kan du sætte ✅ ved den og koncentrere dig om andre opgaver – ikke? Nix! Det er nemlig lige nu, før blækket på kontrakten er tørt (skriver nogen overhovedet med blæk længere?), at den første vigtige periode i onboardingen starter.
Kaster I (også) penge ud af vinduet?
I 2022 og 2023 har branchen rekrutteret som aldrig før. Det er gået stærkt. Også FOR stærkt. Hvem som helst med 2 hænder er blevet ansat og kastet hovedkulds ud på dybt vand. For det var, hvad vi manglede. Hænder. Men vi har også oplevet den højeste medarbejderudskiftning nogensinde. For de medarbejdere, som vi er lykkes med at ansætte, har i mange tilfælde fået en rigtig ringe start på jobbet.
LOS nu gæsten ud af centrum!
– bare en lille smule….og bare indimellem. Det nytter nemlig ikke meget at blankpolere gæsternes rejse, hvis medarbejdernes egen er fulde af leverpostejfingre. Medarbejdernes tryghed, stolthed og engagement bør stå øverst på branchens prioriteringsliste. Så følger alt det andet med helt af sig selv. Dét tror vi på. Helt ind i knoglerne!
Onboarding – en kæmpe X-faktor
“Onboarding er opreklameret – medarbejderne gider alligevel ikke bruge tid på det!” Tjaaa… det mener nogle. Men når du har læst denne artikel fuld af data og research om emnet – set fra medarbejdernes synsvinkel – mener du sandsynligvis noget andet.
Den perfekte storm…!
De unge generationer efterspørger mere i løn og mere fleksibilitet i arbejdet. Men der er ikke råd til massive lønstigninger (som ville være en glidebane lige ned i afgrunden), og det er ikke nemt at arbejde hjemmefra i vores branche. Derfor må vi ryste posen og tænke i nye baner. Følg med i vores research og få indsigter og værktøjer...
Gæster eller medarbejdere?
CX for Customer eXperience er det nye sort. Der er mere fokus på gæsterne end nogensinde før. Jeg er helt enig i, at det er afgørende for både gæsteloyalitet og bundlinje. Men i det store kapløb om gæsternes gunst frygter jeg, at vi kan komme til at glemme det allervigtigste X i ligningen...
HEY BOOMER!
Betegnelsen “Millennial” opstod i 1991 og omhandler alle, som er født efter 1980. I 2025 antages det, at 75% af arbejdsstyrken er Millenials. Generationen er ofte blevet udskældt for at være illoyale og endog ligefrem dovne eller ugidelige. Men det er slet ikke fair. Millenials er blot ekstremt værdidrevne.